יום שבת, 4 בפברואר 2012

תוכנית 5: אבולוציה ואפיגנטיקה - נקמתו של למארק - עם יובל אלחנתי

להאזנה והורדת הפרק לחצו כאן 

אורך התוכנית: 31 דקות

ענפים מדעיים יציבים נוטים לכתיבה מדעית תמציתית וטכנית, והקוראים מהשורה נאלצים להסתפק ב"מדע פופולרי". לכן כשאתם נתקלים בספר שפונה ברצינות בו זמנית גם לקהל הרחב וגם למומחים בתחום מדעי, כמו "אבולוציה בארבעה ממדים" של חוה יבלונקה ומריון למב, תשתדלו להתרגש, כי זה אומר שאתם כנראה עדים לענף מדעי מתלבט, שעומד אולי בפני תגלית או שינוי חשובים.

משהו כמו 100 או 150 שנה, תלוי איך סופרים, אבולוציה הובנה כברירה טבעית של שינויים שמתרחשים אקראית. מוטציות גנטיות מתרחשות באופן עיוור, בלי קשר לסביבה; והסביבה מטפחת את השינויים שמתאימים לה.

אבל אולי זו לא כל התמונה. אולי מוטציה יכולה להיות מכוונת על ידי הסביבה? אולי האורגניזם יכול לייצר "מוטציות אדאפטיביות" כשהוא זקוק להן? אולי תורת האבולוציה של ז'ן בטיסט למארק לא היתה עד כדי כך מגוחכת?

יובל אלחנתי מסביר, באמצעות "אבולוציה בארבעה ממדים", מה היא אפיגנטיקה, תורשה ביולוגית לא דרך החומר הגנטי, ומה היא אומרת על הסיכויים שלנו לשבט דינוזאורים. משם הוא עובר לקרקע הבטוחה פחות של הדרך שבה האפיגנטיקה השפיעה, או יכולה היתה להשפיע, על התפתחות החיים על פני כדור הארץ.

8 תגובות:

  1. אחלה תוכנית. יובל נתן תמונה שקולה ומאוזנת. נכנסתי במקרה. לא היתה הודעה בפלוס.

    השבמחק
  2. @עמית, תודה. ואכן (שוב) שכחתי לפרסם בפלוס.

    השבמחק
  3. ואני שכחתי לסמן את הצ'קבוקס כדי להרשם לתגובות. לכל אחד מאיתנו הקללה שלו.

    זה מזכיר לי. יש אפשרות להוסיף פונקציונליות של הרשמה לתגובות גם בלי להגיב שוב בעצמי?

    השבמחק
  4. לא שידוע לי...

    השבמחק
  5. חוץ מלהתמנות ל-RSS של התגובות:
    http://hakaveret.wordpress.com/comments/feed/

    השבמחק
  6. אני אוהב את הקומיקס Saturday Morning Breakfast Cereal. אפשר לסמוך עליו להציג רעיונות מדעיים בצורה ברורה גם להדיוטות. והיום - אפיגנטיקה והשפעות החלבונים בתא על הפעלת הגנים:
    http://www.smbc-comics.com/index.php?db=comics&id=2519

    השבמחק
  7. אני בטח נודניק איום, אבל כשמבטאים "מבוטא" בטי"ת צרויה זה גורם לי פריחה.

    השבמחק
  8. בשנה שעברה הוכח באופן סופי שהאפיגנטיקה שרירה וקיימת ב-DNA עצמו - http://www.hayadan.org.il/allegedly-useless-parts-of-the-human-genome-fulfil-regulatory-tasks-0151012/
    הסתיים פרויקט ENCODE ומסקנתו: למה שקראנו DNA זבל יש תפקיד חשוב ברגולציה של גנים | הידען
    אני מצטט:
    "מה שכינינו בשם DNA זבל, הוא למעשה רצף היוצר רשתות אינטראקטיביות של מתגים מולקולרים המשחקים תפקידי מפתח ברגולציה של הגנים. מדעני פרויקט ENCODE גילו לפחות 4 מיליון איזורי רגולציה עד כה. מתגים אלו מעוררים גנים או מרגיעים אותם. הם מתזמרים את הדרך שבה כל המערכת המורכבת עובדת. מדענים כבר החלו לגלות אילו מתגים מבקרים אילו גנים. והדבר חושף דברים אפילו מפתיעים יותר. הגנים יכולים לקבל הוראות מעשרות מתגים, וכמה מהם אפילו לא קרובים לגנים שהם מבקרים.

    "מרבית הגנום האנושי נמצא כדי לבקר את הגנים" אומר ג'ון סטאמאטויאנופוליס, גנטיקאי בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת וושינגון, שגם הוא השתתף בפרויקט."

    משום מה זה לא מצוין אבל ההדלקה והכיבוי של גנים מושפעת גם מהסביבה שלנו, אפילו משינוי תזונה משמעותי. הופיע חוקר ישראלי בתוכנית של לונדון וקרשנבאום בערוץ 10 שדיבר על כך.

    השבמחק